- Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE C 202 z 7.6.2016, str. 47) to obok Traktatu o Unii Europejskiej jeden z dwóch głównych aktów prawa pierwotnego Unii Europejskiej. Jego podstawą był podpisany w Rzymie w 1975 r. Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, który w 1992 r. w Maastricht został zastąpiony Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską. Traktat z Lizbony podpisany w 2007 r., który wszedł w życie 1 grudnia 2009 r., zmienił brzmienie Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na obecnie obowiązujące.
Traktat określa funkcjonowanie Unii, ustanawiając podstawowe zasady jej działania, w tym zwłaszcza dziedziny, granice i warunki wykonywania kompetencji Unii. Determinuje w ten sposób możliwe działania zewnętrzne i wewnętrzne Unii. Zgodnie z zasadą kompetencji powierzonych (przyznanych), UE ma jedynie takie kompetencje, jakie zostały jej przyznane przez Państwa Członkowskie w traktatach.
W części trzeciej Traktatu, w tytule XX została określona polityka (kompetencje) Unii w dziedzinie środowiska, do której zaliczają się działania w celu ochrony klimatu. Tytuł XXI określa politykę w dziedzinie energetyki.
Tytuł XX, dotyczący środowiska, formułuje cele polityki UE w tym obszarze, tj. zachowanie, ochronę i poprawę jakości środowiska; ochronę zdrowia ludzkiego; ostrożne i racjonalne wykorzystywanie zasobów naturalnych; a także promowanie na płaszczyźnie międzynarodowej środków zmierzających do rozwiązywania regionalnych lub światowych problemów w dziedzinie środowiska, w szczególności zwalczania zmian klimatu. Tytuł XX definiuje również najważniejsze zasady, na jakich opiera się prawo unijne w dziedzinie ochrony środowiska, którymi są: zasada ostrożności, zasady działania zapobiegawczego, naprawiania szkody w pierwszym rzędzie u źródła i zasada "zanieczyszczający płaci". Przewiduje także procedury prawodawcze przyjmowania aktów prawnych w tej dziedzinie.
Tytuł XXI wskazuje natomiast cele UE w obszarze polityki energetycznej. Określa cel główny tej polityki (zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego UE i państw członkowskich) i cztery cele szczegółowe, których realizacja ma jednocześnie gwarantować realizację wspomnianego celu głównego: zapewnienie funkcjonowania rynku energii; zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii w Unii; wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii, jak również rozwoju nowych i odnawialnych form energii; oraz wspieranie wzajemnych połączeń między sieciami energii. Zawiera także podstawę traktatową dla aktów prawa, które mają służyć realizacji celów polityki energetycznej UE.
- Umowa między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. Urz. UE L 322 z 7.12.2017, str. 3.) weszła w życie 1 stycznia 2020 r. mając na celu powiązanie systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych dwóch stron – Konfederacji Szwajcarskiej oraz Unii Europejskiej (nie jej państw członkowskich). Zakłada wzajemne uznawanie uprawnień do emisji wydawanych w ramach obu systemów handlu. Umowa określa minimalne warunki, jakie powinny spełniać oba systemy, a także umożliwia wzajemne uznawanie rozliczeń dokonywanych przez podmioty objęte zakresem dyrektywy 2003/87/WE i odpowiadających im regulacji szwajcarskich. Integracja systemów ETS obejmuje zarówno prowadzących instalacje jak i sektor lotniczy. Umowa nie nakłada żadnych obowiązków na prowadzących instalacje i operatorów statków powietrznych.
Akty normatywne dotyczące zmian klimatu:
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz. Urz. UE L 243 z 9.7.2021, str. 1) określa wiążący cel neutralności klimatycznej dla UE na 2050 r., który nadaje kierunek unijnej polityce na kolejne 30 lat. Rozporządzenie wskazuje, że „emisje i pochłanianie gazów cieplarnianych w całej Unii, uregulowane przez prawo Unii, należy zrównoważyć w Unii najpóźniej do 2050 r., tym samym zmniejszając emisje do poziomu zerowego netto w tym terminie, a następnie Unia powinna dążyć do osiągnięcia ujemnych emisji”. Ustanawia także wiążące cele pośrednie, jakim jest cel w postaci zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do 2030r., o co najmniej 55% w porównaniu z poziomem z 1990 r. Nadto określa ramy służące osiągnięciu neutralności klimatycznej w Unii Europejskiej do 2050 r. oraz ramy służące osiągnięciu postępów w realizacji globalnego celu w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu ustanowionego w Porozumieniu paryskim.
Rozporządzenie zobowiązuje do wprowadzenia środków unijnych i krajowych niezbędnych do wspólnej realizacji powyższych celów. Przy wprowadzaniu tych środków Parlament Europejski, Rada, Komisja oraz państwa członkowskie muszą wziąć pod uwagę szereg czynników ekonomicznych i społecznych związanych z wpływem proponowanych działań m.in. na dobrobyt społeczeństwa, poziom zatrudnienia, konkurencyjność gospodarki, transformację energetyczną, walkę z ubóstwem energetycznym, sprawiedliwość wobec wszystkich państw członkowskich i solidarność z tymi państwami.
Dodatkowo Europejskie prawo o klimacie wprowadza obowiązek oceny polityki UE prowadzonej w różnych dziedzinach w kontekście osiągania celu neutralności klimatycznej. Wprowadza też swoistą zasadę harmonizowania działań i środków regulacyjnych podejmowanych w różnych obszarach integracji europejskiej z celami klimatycznymi.
- Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2003, str. 32, ze zm.) określa zasady działania systemu handlu przydziałami – tj. uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych – w Unii Europejskiej. System ten jest kluczowym elementem polityki UE na rzecz walki ze zmianami klimatu oraz podstawowym narzędziem UE mającym służyć zmniejszaniu emisji gazów cieplarnianych w sposób efektywny pod względem kosztów i skuteczny pod względem gospodarczym. System jest cyklicznie reformowany w związku z kolejnymi coraz bardziej ambitnymi celami redukcyjnymi gazów cieplarnianych Unii Europejskiej. Ostatnia taka reforma została wprowadzona dyrektywami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/959 i 2023/958 przyjętymi w ramach pakietu legislacyjnego „Fit for 55”, realizującego założenia Europejskiego Zielonego Ładu dotyczącego celu redukcyjnego UE na 2030r.
Systemem EU ETS objęte są instalacje, w których prowadzone są określone w załączniku I do Dyrektywy rodzaje działań, pod warunkiem spełnienia określonych parametrów progowych odnoszonych do mocy lub zdolności produkcyjnych. Objęte są nim również operacje lotnicze wykonywane przez operatorów statków powietrznych oraz (od 1 stycznia 2024 r.) działania w zakresie transportu morskiego wykonywane przez przedsiębiorstwa żeglugowe, określone załącznikiem I do Dyrektywy. Ponadto utworzono nowy system handlu uprawnieniami gazów cieplarnianych, tzw. BRT ETS, który swoim zakresem obejmie działania określone w załączniku III - dopuszczenie do konsumpcji paliw wykorzystywanych do spalania w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych, tj. przemyśle energetycznym oraz przemyśle wytwórczym i budownictwie (z wyjątkiem tych wykorzystywanych w ramach działań objętych dotychczasowym systemem ETS). System ten zacznie obowiązywać 1 stycznia 2025 r. EU ETS i BRT ETS początkowo będą funkcjonowały oddzielnie, w przyszłości możliwe jest ich połączenie.
Dyrektywa 2003/87/WE reguluje m.in. podstawowe zasady dot. monitorowania i rozliczania emisji; określa zasady dystrybucji unijnej puli uprawnień do emisji; zasady zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień w całej Unii oraz zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia regulacji dotyczących kar za niewykonywanie obowiązków wynikających z uczestnictwa w EU ETS i BRT ETS. Zasady wprowadzane Dyrektywą są precyzowane i uzupełniane przez szereg aktów prawa unijnego, regulujących konkretne zagadnienia ich funkcjonowania.
Postanowienia Dyrektywy dotyczące systemu EU ETS są wdrażane do polskiego porządku prawnego ustawą z 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz aktami wykonawczymi do tej ustawy (z uwzględnieniem przesunięć w czasie wynikających z konieczności przeprowadzenia procesu legislacyjnego niezbędnego do transpozycji aktów prawa UE do polskiego porządku prawnego).
Akty dotyczące systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady:
Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji w ramach ETS
Rejestr Unii w ramach ETS
Sprzedaż uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na aukcji i rezerwa stabilności rynkowej w ETS
Przydział bezpłatnych uprawnień do emisji gazów cieplarnianych w ETS
Akty dotyczące działalności lotniczej objętej ETS
|
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Dz. Urz. UE L 130 z 16.05.2023, str. 52) ustanawia tzw. węglowy podatek graniczny (ang. carbon border adjustment mechanism; CBAM). Głównym celem CBAM jest zapobieganie ucieczki emisji poza UE, a przez to przeciwdziałanie zmianom klimatu na świecie i wspierania celów porozumienia paryskiego, również przez stworzenie zachęt do redukcji emisji dla operatorów w państwach trzecich. CBAM objął importerów sprowadzających określone towary na obszar celny Unii Europejskiej (takie jak: cement, nawozy, żeliwo i stal, aluminium, wodór oraz energię elektryczną, określone szczegółowo poprzez kody CN w rozporządzeniu) – z czasem przewiduje się jego rozszerzenie na dalsze towary. Rozporządzenie nakłada na importerów towarów oraz energii elektrycznej objętych CBAM wprowadzających te towary na obszar celny UE obowiązek rozliczenia tzw. „emisji wbudowanych” (tj. emisji gazów cieplarnianych uwalnianych do powietrza w wyniku produkcji tych towarów w państwach poza UE, związanych z towarami objętymi CBAM). Rozliczenie to będzie się odbywało przy wykorzystaniu specjalnie do tego stworzonych jednostek emisji nazwanych „certyfikatami CBAM”. Importerzy będę zobowiązani do zapewnienia certyfikatów CBAM w liczbie odpowiadającej wielkości emisji wbudowanej (przy czym możliwe są redukcje związane z bezpłatnym przydziałem uprawnień w ramach systemu ETS oraz w związku z opłatą za emisję gazów cieplarnianych uiszczoną w państwie pochodzenia towaru). CBAM ma z czasem zastąpić mechanizm przydziału bezpłatnych uprawnień, obowiązujący w ETS.
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (EU) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 1, ze zm.) zwane Governance Regulation ma na celu zapewnienie, aby strategia UE na rzecz unii energetycznej została wdrożona w sposób skoordynowany i spójny we wszystkich pięciu wymiarach (obniżenie emisyjności, efektywność energetyczna, bezpieczeństwo energetyczne, wewnętrzny rynek energii, badania naukowe, innowacje i konkurencyjność), które obejmuje. W szerszym ujęciu rozporządzenie ma także zagwarantować, że UE osiągnie swoje cele w dziedzinie energii i klimatu, w szczególności unijny cel neutralności klimatycznej do 2050 r. i następnie osiągania ujemnych emisji, zaś w pierwszym okresie dziesięcioletnim od 2021 r. do 2030 r. – cel Unii na 2030 r.
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2018, str. 206, ze zm.), zwane „Effort Sharing Regulation” lub „ESR”, ustanawia obowiązki państw członkowskich UE w odniesieniu do ich minimalnych wkładów w okresie od 2021 r. do 2030 r. w realizację unijnego celu polegającego na redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz przyczynienie się do osiągnięcia celów Porozumienia paryskiego. Ostatnia zmiana rozporządzenia nastąpiła w maju 2023 r., w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/857 w ramach pakietu "Fit for 55". Przede wszystkim rozporządzenie określa procentowo redukcje emisji gazów cieplarnianych objętych rozporządzeniem przez poszczególne państwa członkowskie w 2030 r. w porównaniu z poziomem tych emisji w 2005 r. oraz upoważnia Komisję Europejską do przyjmowania aktów wykonawczych określających dla każdego państwa członkowskiego roczne limity emisji na okres od 2021 r. do 2030 r. wyrażone w tonach ekwiwalentu CO2. Ma zastosowanie do emisji gazów cieplarnianych pochodzących z sektorów tradycyjnie określanych jako sektory non-ETS (sektorów nieobjętych reżimem systemu EU ETS) takich jak: transport, rolnictwo, odpady oraz emisje przemysłowe nieobjęte EU ETS, a także sektor komunalno-bytowy z budynkami, gospodarstwami domowymi, usługami itp. Pomimo ustanowienia nowego systemu handlu uprawnieniami w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i innych sektorów, zakres przedmiotowego rozporządzenia i sektorów non-ETS nie uległ zmianie.
Postanowienia Effort Sharing Regulation wykonywane są w polskim porządku prawnym ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji.
-
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/841 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie włączenia emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych w wyniku działalności związanej z użytkowaniem gruntów, zmianą użytkowania gruntów i leśnictwem do ram polityki klimatyczno-energetycznej do roku 2030 i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 oraz decyzję nr 529/2013/UE (Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2018, str. 1, ze zm.) zwane Rozporządzeniem "LULUCF" lub "LULUCF Regulation" określa zobowiązania państw członkowskich UE w zakresie sektora użytkowania gruntów, zmiany użytkowania gruntów i leśnictwa (ang. land use, land use change and forestry; LULUCF), przyczyniające się do osiągnięcia celów Porozumienia paryskiego i do realizacji unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych w okresie od 2021 r. do 2030 r. Ostatnia zmiana rozporządzenia nastąpiła w maju 2023 r., w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/839 w ramach pakietu "Fit for 55". Rozporządzenie ustanawia zasady rozliczania, a także pochłaniania emisji – m.in. zasadę „salda zerowego”, obowiązującą w okresie do końca 2025 r., która nakazuje, aby emisje z sektorów objętych Rozporządzeniem, nie przewyższały ilości emisji pochłoniętych. Ponadto, począwszy od 2026 r. dla każdego państwa członkowskiego określa wiążący cel w zakresie zwiększenia pochłaniania gazów cieplarnianych netto przez sektor LULUCF, dzięki czemu w 2030 r. w zbiorczym ujęciu w Unii zostanie osiągnięty cel pochłaniania netto wynoszący 310 mln ton ekwiwalentu CO2. Rozporządzenie LULUCF ustanawia również zasady sprawdzania wypełniania przez państwa członkowskie tych zobowiązań.
- Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/2126 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2021–2030 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 (Dz. Urz. UE L 426 z 17.12.2020, str. 58) określa maksymalne wielkości emisji krajowych nieobjętych systemem EU ETS dla poszczególnych państw członkowskich UE, czyli limity, na każdy rok okresu 2021–2030. Wielkości te będą odpowiednio zmienione w zakresie lat 2023–2030, zgodnie z nowelizacją rozporządzenia ESR. Ponadto decyzja wykonawcza określa wartość bazową dla emisji nieobjętych systemem EU ETS w roku 2005 dla każdego z państw członkowskich UE, która to wartość jest podstawą do obliczenia celu redukcyjnego na rok 2030. Dodatkowo decyzja KE określa ilości uprawnień, które siedem państw członkowskich może uwzględnić na potrzeby rozliczeń emisji krajowych ESR (nie dotyczy Polski).
Akty normatywne dotyczące ochrony jakości powietrza:
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1, ze zm.) ustanawia cele jakości powietrza, wyznaczone w taki sposób, aby unikać, zapobiegać lub ograniczać szkodliwe oddziaływanie na zdrowie ludzi i środowisko. Dyrektywa określa progi, wartości dopuszczalne i wartości docelowe dla zanieczyszczeń objętych tą dyrektywą: dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, pyłu zawieszonego (PM10, PM2,5), ołowiu, benzenu i tlenku węgla. Wyszczególnia także sposoby oceny jakości powietrza oraz zasady podejmowania działań korygujących na wypadek niespełnienia założonych standardów jakości powietrza. Przewiduje ona również informowanie społeczeństwa. Dyrektywa przewiduje zadania dla władz krajowych, w tym określa obowiązek ustanawiania planów ochrony powietrza gdy poziomy zanieczyszczeń na określonym obszarze przekraczają założone progi i obowiązki w zakresie publikacji rocznych sprawozdań w sprawie wszystkich zanieczyszczeń objętych tym aktem prawnym.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (Dz. Urz. UE L 344 z 17.12.2016, str. 1) ma skutecznie przyczyniać się do osiągnięcia poziomów jakości powietrza, które nie wywołują znacznych negatywnych skutków i zagrożeń dla zdrowia ludzkiego i środowiska, jak również wspierać w dążeniu do osiągnięcia poziomów jakości powietrza zgodnych z wytycznymi w zakresie jakości powietrza opublikowanymi przez Światową Organizację Zdrowia, celów Unii dotyczących ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów oraz zwiększyć synergię między unijną polityką w zakresie jakości powietrza a innymi odpowiednimi politykami unijnymi, w szczególności polityką klimatyczno-energetyczną. Dyrektywa określa, w odniesieniu do poszczególnych państw członkowskich, wiążące cele w zakresie redukcji krajowej emisji określonych zanieczyszczeń powietrza (SO2, NOX, amoniaku, pyłu PM2,5, niemetanowych lotnych związków organicznych).
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie ograniczania emisji niektórych zanieczyszczeń powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. UE L 313 z 28.11.2015, str. 1) ustanawia przepisy służące ograniczaniu emisji dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOX) i pyłu (cząstek) ze średnich obiektów energetycznego spalania (tj. instalacji, w których spala się paliwo i wykorzystuje wytworzone w ten sposób ciepło, o nominalnej mocy cieplnej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW, niezależnie od rodzaju wykorzystywanego przez nią paliwa) oraz określa zasady monitorowania emisji tlenku węgla (CO) z tych obiektów. Jej celem jest ograniczenie potencjalnego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi i środowisko. Dyrektywa określa m.in. dopuszczalne wielkości emisji z obiektu energetycznego spalania czy zasady dostępu do publicznych rejestrów zawierających informacje dotyczące każdego średniego obiektu energetycznego spalania.
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 17) określa zasady mające na celu zapobieganie lub, w przypadku braku takiej możliwości, ograniczanie emisji zanieczyszczeń przemysłowych do powietrza, wody i gruntu oraz zapobieganie wytwarzaniu odpadów w celu osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska. Swoim zakresem obejmuje sektory: energetyczny, produkcji i obróbki metali, mineralny, chemiczny, gospodarki odpadami oraz inne sektory. Na wszystkie instalacje, prowadzące działalność przemysłową z sektora objętego tą dyrektywą, nakłada obowiązek zapobiegania zanieczyszczeniom i ich ograniczania poprzez zastosowanie najlepszych dostępnych technik (ang. best available techniques; BAT) oraz uwzględniania potrzeby efektywnego zużycia energii, gospodarowania odpadami i zapobiegania ich produkcji, zapobiegania wypadkom i ograniczania ich konsekwencji.
- Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (Dz. Urz. UE L 205 z 14.08.2018, str. 40) ustanawia rodzaj, format i częstotliwość przekazywania Komisji Europejskiej informacji dotyczących lat po 2017 r., które mają być udostępniane przez państwa członkowskie, zgodnie z dyrektywą 2010/75/WE, i które dotyczą informacji o wdrażaniu przedmiotowej dyrektywy, na temat reprezentatywnych danych dotyczących emisji i innych form zanieczyszczenia, na temat dopuszczalnych wielkości emisji, na temat stosowania najlepszych dostępnych technik zgodnie z art. 14 i 15 dyrektywy, w szczególności na temat odstępstw zastosowanych zgodnie z art. 15 ust. 4.