Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami informuje, że w dniu 29 grudnia 2017 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2392 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE w celu utrzymania obecnych ograniczeń zakresu zastosowania w odniesieniu do działań lotniczych i w celu przygotowania wdrożenia globalnego środka rynkowego po 2021 r. (dalej: rozporządzenie, Dz. Urz. UE L 350 z 29.12.2017, str. 7-14).
Rozporządzenie to utrzymuje stosowanie w latach 2017 – 2020 szeregu zmian w zakresie obowiązków dotyczących raportowania emisji z operacji lotniczych, a także rozliczania emisji z tych operacji w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji w sektorze lotniczym wprowadzone Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 421/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. zmieniające dyrektywę 2003/87/WE ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, w celu wprowadzenia w życie do 2020 r. porozumienia międzynarodowego w sprawie stosowania jednego międzynarodowego środka rynkowego do emisji z międzynarodowego lotnictwa.
W rozporządzeniu zawarto szereg nowych przepisów prawa, które obejmują m. in.:
- Wyłączenie z obowiązku monitorowania, raportowania i rozliczania emisji w odniesieniu do emisji pochodzących z lotów do i z lotnisk znajdujących się w państwach spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) w latach 2017-2023. Dodatkowo z systemu wyłączono loty pomiędzy lotniskami zlokalizowanymi wewnątrz EOG a terenami najbardziej oddalonymi należącymi do EOG. Wymogi wynikające z dyrektywy 2003/87/WE uznaje się za spełnione w odniesieniu do wyłączonych lotów, w związku z czym operatorzy statków powietrznych uczestniczący w systemie handlu nie będą mieli obowiązku monitorowania emisji CO2 pochodzącej z takich lotów.
- Brak możliwości wykorzystania do rozliczenia emisji uprawnień do emisji wydanych przez Państwo Członkowskie, wobec którego wygasły zobowiązania spoczywające na operatorach statków powietrznych.
- Zmniejszenie przydzielonych operatorowi statków powietrznych uprawnień do emisji proporcjonalnie do obowiązku umorzenia uprawnień zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie 1.
- Zastosowaniu od 2021 roku liniowego współczynnika korygującego zmniejszającego przydziału uprawnień do emisji w kolejnym okresie rozliczeniowym (lata 2021-2030).
- Możliwość wykorzystania przez operatorów statków powietrznych, których całkowita emisja roczna z lotów nieobjętych wyłączeniami nie przekracza 3 000 ton CO2, z nowych metod monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji.
Z uwagi na formę prawną, w jakiej przyjęto ten akt prawny, zaproponowane w nim rozwiązania mają bezpośrednie zastosowanie do operatorów statków powietrznych.
Prosimy o zwrócenie należytej uwagi na zmiany w systemie handlu uprawnieniami do emisji ponieważ realizacja nowych obowiązków wprowadzonych Rozporządzeniem 2017/2392 dotyczy również operacji lotniczych wykonywanych w 2017 r.
Krajowy ośrodek informuje, że tekst nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2017/2392 dostępny jest pod adresem: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017R2392&from=PL.